sâmbătă, 12 ianuarie 2013

PATIMILE NOASTRE - SUFLETESTI SI TRUPESTI


Lupta cu patimile...
Omul având o structură dihotomică - trup și suflet - cu singuranță este luptat de vrajmașul diavol pe ambele părți astfel încât să se întregească una pe alta și omul să nu se mai poată ridica. Când cele două structuri ale omului sunt biruite de patimi, omului i se întărește starea de mânie, starea de repulsie și dispreț față de semeni astfel încât să nu-și mai găsească ieșirea. Părintele Vasilios Bacoianis ne vorbește despre:
Patimile noastre.
„Dacă nu ne biruim patimile, zadarnic am venit pe lume, mai mult pentru a face răul” (Sfântul Ioan Gură de Aur)
Există două feluri de patimi: patimile trupului, numite patimi trupești, și patimile sufletului, cunoscute sub numele de patimi sufletești. 
Patimile trupului sunt în principal: îmbuibarea pântecelui și curvia, în timp ce patimile sufletului sunt mândria, invidia, răutatea, ura și celelalte asemenea.
Patimile trupești au drept „aliat” plăcerile trupului, care, ca un rău năvalnic, îl trag cu ele pe omul neputincios, în timp ce patimile sufletești nu au legătură cu plăcerile trupului. 
Aceasta înseamnă că oamenii sunt robiți mai lesne de patimile trupești decât de cele sufletești. De aceea și atotvicleanul diavol ne războiește mai întâi prin patimile trupești (pornind de la pântece) și după aceea prin patimile sufletești. Am văzut acest lucru și la Hristos. Diavolul L-a ispitit mai întâi prin patimile trupești (prin foame) (v. Matei 4, 3), și după aceea prin slava deșartă (v. Matei 4, 6).
Și patimile trupești, și cele sufletști întinează sufletul, însă de cele mai multe ori cele sufletești. 
De exemplu, Sfântul Ioan Gură de aur vorbește despre ținerea minte a răului: „Nimic altceva nu umple atât de mult sufletul de necurăție cât mânia care rămâne continuu înlăuntrul nostru”. 
Într-adevăr, sufletul se pervertește mai mult din căderile în patimile sufletești decât în cele trupești. 
În ceea ce privește căderea trupească lucrurile stau diferit, deoarece căderile în păcat sunt vădite, aduc mustrarări de conștiință, de vinovăție.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu